تجارت در عمان

تجارت در عمان


 

کشور عمان، یکی از کشورهای شبه جزیره عربستان است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی استراتژیک، نقشی مهم در تجارت بین الملل دارد. کشور عمان، کشوری در حال رشد است که از لحاظ اقتصادی به علت وجود عواملی چون موقعیت خوب اقتصادی، وجود نفت و گاز، فراوانی منابع طبیعی و تسهیلاتی که دولت عمان برای تجارت ایجاد کرده است، باعث شده که این کشور به یک گزینه عالی برای سرمایه گذاری و تجارت تبدیل شود.

قبل از آنکه به نحوه تجارت در عمان و موقعیت های تجاری کشور عمان بپردازیم، نگاهی به اطلاعات پایه کشور عمان بیاندازیم:

موقعیت جغرافیایی عمان

عمان یک کشور پادشاهی است که مرز دریایی آن، هم مزر با دریای عرب، دریای عمان و خلیج فارس است و مرز زمینی آن، هم مرز با کشورهای یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. کشور عمان در اوایل قرن 19 به دو بخش تقسیم شد که بخش اول آن عمان متصالح است که شامل هفت امارت متصالح و بخش دوم سرزمین اصلی عمان است که بخش مسقط نیز زمانی از این منطقه بود. با گذشت زمان منطقه مسقط به علت داشتن موقعیت خاص بندری، معروفیت بیشتری یافت و برای همین سلطان مسقط بر نواحی داخلی عمان تسلط پیدا کرد.

خاک عمان دارای مساحت 309500 کیلومتر مربع است که 70 امین کشور وسیع جهان و سومین کشور وسیع شبه جزیره عربستان است. طول ساحل این کشور در حدود 2092 کیلومتر است که از خلیج فارس و دریای عمان آغاز شده و تا دریای عرب و اقیانوس هند ادامه دارد.

همسایگان کشور عمان

کشور عمان دارای مرز خاکی مشترک با سه کشور امارات متحده عربی، عربستان و یمن است که باعث شده این کشور از لحاظ استراتژیک، موقعیت ویژه ای داشته باشد. یکی دیگر از دلایل مهم بودن موقعیت کشور عمان، مرز آبی آن است که در کناره خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است.  عمیق ترین بخش آب تنگه هرمز در مرز آبی کشور عمان واقع شده که این عمق در جزیره لارک 36 متر و در مجاورت شبه جزیه مسندم ( که از بقیه مناطق عمان جداست) 144 متر است. از همین جهت، برای حمل و نقل کشتی های تجاری، از این مسیر استفاده می شود.

شهر ها و بنادر مهم عمان

شهر مسقط، پایتخت عمان است که اطراف آن که در خیلج کوچک مدوری قرار گرفته، کوه های بلند آن را احاطه کرده است و به چهره شهر زیبایی بخشیده است. شهر های مهم این کشور، شهرهای مطرح، صحار، صلاله، سیب، نزوی، بندر برک، بندر صور، میناریسوت، میناافحل، بندر خصب، بندر قابوس، رستاق و بندر لوا هستند.

از بندر صلاله میتوان به عنوان یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی عمان نام برد که وظیفه اصلی این بنادر دریافت بار ها و بسته های پستی که به عمان ارسال می‌شود را دارد.

این بندر با داشتن امکانات پذیرش کشتی های کانتینربر و موقعیت ترانزیتی مناسب، آنقدر زمینه مناسبی داشت که در سال 2006 پادشاه عمان دستور تاسیس منطقه آزاد صلاله را داد. منطقه صلاله در جنوب عمان در حال حاضر، مهمترین منطقه آزاد کشور عمان محسوب می شود که همین امر باعث شده تا دولت عمان سرمایه گذاری های کلانی را در این منطقه انجام دهد و زمینه سرمایه گذاری خارجی را در آن فراهم آورد.

می‌توانید در مورد ارسال بار به عمان مقاله مربوط به این موضوع را مطالعه فرمایید.

واحد پول

واحد پولی عمان، ریال عمان (OMR) نامیده میشود. اگر بخواهیم هر ریال عمان را تقسیم بندی کنیم به هزار بیسه تقسیم میشود. سکه های رایج در عمان به صورت 50،25،10،5،2 و 100 بیسه ای هستند و اسکناس ها به صورت 100،250 و 500 بیسه ای و 1،5،10 و 20 ریالی هستند. ارزش پولی ریال عمان در سال 2023، 2.6 دلار آمریکا است. همچنین برای خرید و فروش ریال عمان میتوانید از صرافی اتي تجارت استفاده کنید

حال که از لحاظ جغرافیایی و موقعیتی کشور عمان را بررسی کردیم، به مقررات و حقوق مالکیت این کشور می پردازیم:

اگر قصد سرمایه گذاری در داخل عمان دارید، دولت عمان برای افزایش سرمایه گذاری به اتباع خارجی امکان خرید مسکن، اماکن تجاری و صنعتی را داده است. همچنین دولت این کشور موارد زیر را جهت افزایش انگیزه در سرمایه گذاران خارجی برای آنها قرار داده است:

  • مالکیت 100 درصد سرمایه گذاران خارجی.
  • ارائه وام های کلان با بهره سود کم و شرایط آسان برای سرمایه گذاران.
  • معافیت گمرکی برای کسانی که قصد وارد کردن تجهیزات صنعتی و کارخانه ای دارند و یا جزو نمایندگان این شرکتها هستند.
  • معافیت گمرکی برای وارد کردن مواد اولیه کارخانه های خارجی فعال در کشور عمان تا 10 سال.
  • معافیت سرمایه گذاران به مدت 10 سال از پرداخت مالیات برای شرکت ها و کارخانه هایی که توسط آنها راه اندازی شده است.
  • در صورت وارد شدن خسارت به خاطر قوانین کشور عمان به سرمایه گذاران، این خسارت جبران می شود.
  • ارائه بیمه اعتبارات از طریق ضمانت های صادراتی و آژانس های مالی.

صرف نظر از همه تسهیلاتی که دولت عمان برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته است، کلیه پروژه ها به مدت 5 سال در عمان معاف از مالیات هستند که این مدت قابل تمدید نیز است.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار در عمان

اگر قصد راه اندازی شرکت در عمان را دارید، نیازمند گذراندن مراحل 5 گانه و ارائه مستندات مورد نیاز دولت عمان هستید. به طور کلی میتوان قوانین ثبت شرکت در عمان را به دو گروه تقسیم کرد:

درباره قوانین ثبت شرکت در عمان در صفحه مربوط مطالعه فرمایید.

ثبت شرکت با مشارکت طرف عمانی:

در صورت وجود مشارکت طرفین میتوانند تا 70 درصد مشارکت در سهم شرکت داشته باشند. درصورتی که این مشارکت صوری باشد، طرف عمانی با مراجعه به مراجع قانونی کشور عمان، وکالت نامه را مبنی بر 100 در صد بودن سهم طرف خارجی ارائه میدهد و حق الزحمه خود را دریافت میکند. اما اگر مشارکت واقعی باشد، هر یک از طرفین، میزان سهم خود را از شرکت خواهند برداشت. حداقل اعتبار لازم برای راه اندازی شرکت، 150 هزار ریال عمانی است که این مبلغ باید به مدت دو هفته در حساب درخواست کننده ثبت شرکت سپرده شود.

ثبت شرکت بدون مشارکت طرف عمانی:

اگر ثبت شرکت بدون کفیل عمانی صورت گیرد، به هر مقدار مورد نظر سرمایه شرکت اعلام خواهد شد و 100 درصد مالکیت شرکت برای طرف خارجی خواهد بود. در این حالت نیازی به تمکن مالی برای شرکت نیست اما متقاضیان موظف هستند که در مورد شرایط برنامه کاری شرکت ارائه توضیح و طرح توضیحی دهند. البته باید در نظر داشت که امکان فعالیت برخی شرکت ها بدون کفیل عمانی وجود ندارد.

قوانین پرداخت ارزی و گمرکی در عمان

در وحله اول برای صادرات به عمان، هر شرکتی چه در ایران و چه در کشور های دیگر، باید در کشور عمان به ثبت رسمی رسیده باشند. هر کالایی، حتی کالاهایی که نیازمند به تمدید صادرات و خدمات پس از فروش هستند، باید توسط وکلای کشور عمان، گواهی ترخیص از گمرک دریافت کنند. هر کالایی معمولا نرخ تعرفه گمرکی متفاوتی با کالای دیگر دارد. اگر بخواهیم به طور میانگین این نرخ را در نظر بگیریم، 5/5 درصد نرخ گمرکی برای تمامی کالاها در نظر گرفته شده است. از آنجایی که کالاهای کشاورزی در عمان از اهمیت بالایی برخوردار هستند، برای کالاهای کشاورزی 7/4 درصد نرخ گمرکی و برای کالاهای غیر کشاورزی 10/6 درصد نرخ گمرکی در نظر گرفته شده است.

برعکس نرخ گمرکی که درعمان به صورت جدی بررسی میشود، در مبادلات ارز هیچ گونه نظارتی وجود ندارد. به زبان دیگر، ورود و خروج ارز از کشور عمان تحت هر شرایطی در چهارچوب قوانین، آزاد است.

نحوه تجارت با عمان

پس از آنکه اسناد همکاری بین دو کشور امضا شد، بستری مناسب برای بازرگانی بین دو کشور ایجاد شد. در سال 1390 با امضای برخی از اسناد همکاری ما بین ایران، ازبکستان، قطر، عمان و ترکمنستان، نحوه تجارت میان این کشورها آسان شد. این اسناد عبارت اند از:

  • موافقت نامه بازرگانی صادرات ایران به کشور عمان
  • موافقت نامه کشتیرانی بازرگانی
  • موافقت نامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری های صادراتی ایران
  • موافقت نامه بین المللی تاسیس کریدور بین المللی ترانزیت کالا و مسافر
  • موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تعرفه صادرات
  • موافقت نامه همکاری حمل و نقل هوایی

چی ببریم عمان بفروشیم؟!

از آنجایی که کشور عمان دارای آب و هوای نامناسب برای کشاورزی است و تنها کشاورزی در فصل زمستان در این کشور امکان پذیر است، قیمت صیفی جات و سبزیجات در این کشور، نسبت به ایران، بسیار بالاتر است. از همین رو کشور عمان شرایطی ویژه برای واردات محصولات کشاورزی در نظر گرفته است. همین موضوع، فرصت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور عمان است.

نیاز های بازار عمان برای صادرات

کالاهایی که عموما از ایران به عمان صادر می شوند، نیازهای بازار عمان هستند. این کالاها شامل موارد زیر هستند:

  • خودروهای سواری و تجهیزات جانبی خودرو مانند روغن موتور
  • کشمش
  • حبوبات
  • صنایع غذایی مختلف
  • ذرت مخصوص دام
  • میوه و سبزیجات مختلف مانند هندوانه، کیوی، لیمو، خرما، انگور، خربزه و سیب زمینی
  • انواع آجیل و خشکبار
  • فرش
  • جو مخصوص دام
  • دستگاه های تصفیه آب خانگی و تجهیزات مربوط به آنها
  • فولاد و آهن
  • نبات
  • تلویزیون
  • فرومنگز پرکربن
  • قرص سوپکسول
  • مصالح ساختمانی

بازاریابی صادرات به عمان

از آنجایی که عمان یک کشور با اقتصاد رو به رشد است، از روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات به عنوان یک ابزار برای توسعه اقتصادی استفاده می کند. اگر شما قصد بازاریابی صادرات به عمان را دارید، می توانید از روش های زیر بهره بگیرید:

  1. در نمایشگاه ها و بازارهای تجاری که ویژه کشور عمان هستند، حضور پیدا کنید.
  2. از دانش و اطلاعات موجود در زمینه تبلیغات موثر در مرکز تجاری ایران در شهر مسقط بهره بگیرید
  3. محصولاتی با کیفیت و همراه با خدمات پس از فروش عرضه کنید.
  4. نیازهای بازار کشور عمان را مطالعه کنید و مطابق با این نیازها، صادرات خود را انجام دهید.

چند نکته ضروری نیز وجود دارد که در زمان بازاریابی و فروش به مردم عمان باید در نظر بگیرید:

  1. مردم عمان عموما دوست دارند با افرادی معامله کنند که آنها را دوست داشته و بتوانند به آنها اعتماد کنند. باید این نکته را بدانید که اگر عمانی ها حس کنند شما چیزی را پنهان می کنید، درصد اینکه معامله انجام شود، بسیار پایین می آید.
  2. حضور داشتن در نمایشگاه ها، معرفی محصولات و خدمات در نمایشگاه ها یکی از بهترین روش های فروش به کشور عمان است.
  3. اعتمادسازی و گارانتی جزو رکن های اصلی تجارت در عمان است
  4. خرید و فروش در اکثر بازارها و مراکز خرید با ریال عمان صورت میگیرد.

اتي تجارت ، بازاریابی بین المللی متخصص ارائه خدمات در عمان به ایرانیان است ، با ما همراه باشید.

جهت مشاوره با ما تماس بگیرید

راه های ارتباطی در بخش تماس با ما قرار دارد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *